اعتماد به کسپرسکی کار دست کاربران و شرکتهای ایرانی داد .

جمعه 12 شهریور ماه سال 1389 ساعت 5:15 PM

دیسنا - خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات : ( تحلیلی ) :

با ورود کامپیوتر و موبایل به کشور چند سالی طول کشید تا فرهنگ استفاده از این ابزارها برای کاربران نهادینه شود .

حال بعد از سالها ورود محصولات کامپیوتری ،  بحث امنیت و ویروسهای کامپیوتری و موبایل نیز جزئی از بحثهای هر روزه ای شده است که ما ایرانیان را بخود مشغول نموده است و به نوعی باعث نگرانی ما شده است .
در ماههای اخیر و بیشتر در 1-2 سال اخیر با ورود بیشتر انواع ویروسهای کامپیوتری و موبایل که در بسیاری مواقع تعداد زیادی از کاربران و شبکه های شرکتها را آلوده نموده و باعث ایجاد مشکلات عدیده ای شده اند ، فرهنگ استفاده از نرم افزارهای اصلی و بخصوص آنتی ویروس می رود تا به عنوان یک فرهنگ و دیدگاه صحیح نهادینه شود و شاید دیگر لازم نباشد کسی توضیح دهد چرا باید از نرم افزارها و بخصوص آنتی ویروسهای اصلی و معتبر استفاده نمود .

اکنون بسیاری از افراد و شرکتها و سازمانها یا دیگر قادر به ادامه کار بدون انتخاب و استفاده از یک نرم افزار و راهکار امنیتی مناسب نیستند و بسیاری نیز به سطح مناسبی از آگاهی دست یافته اند و می دانند که هزینه برای راهکارهای امنیتی بیشتر نوعی صرفه جویی می باشد تا هزینه کردن .

در چند سال اخیر به یمن تحریمهای بین المللی و با وجود شرکتهای بسیار معتبر در زمینه امنیت محیطهای دیجیتالی ، شرکت روسی کسپرسکی شاهد رشد مناسبی در بازار ایران بود.

دیگر کسی نیست که با نام کسپرسکی ( کاسپرسکی ) آشنا نباشد .

تحریمهای بین المللی و کیفیت نسبتآ مناسب نرم افزارهای این شرکت و تبلیغات وسیع فروشندگان محصولات کسپرسکی در ایران ، باعث شد تا این شرکت بعنوان یک برند معتبر و شاید تنها برند معتبر و رسمی در زمینه آنتی ویروس شناخته شود و اعتماد هزاران کاربر ایرانی را بخود جلب کند .

ولی اعتمادی که کار دست کاربران ایرانی داده است  .

شاید اولین کار مفیدی که فروشندگان و نمایندگان کسپرسکی بخوبی انجام دادند ، تبلیغات در زمینه استفاده از آنتی ویروسها و نرم افزارهای اصلی و اورجینال بود تا امروز بسیاری از کاربران به این مقدار از درک و آگاهی برسند که حداقل آنتی ویروس نرم افزاری نیست که بتوان از آن بصورت کرک شده یا غیر اصلی استفاده نمود .
هزچند اعتقاد ما این است که دیگر نرم افزارها نیز به همین شکل می باشد و باید قوانین کپی رایت و امثال آن جدی گرفته شود و به اجرا گذاشته شود .
ولی این شرکت در 6 ماهه اخیر و بعد از چندین سال رشد صعودی فروش محصولات خود ، با مشکلات عدیده ای در تمدید و فروش ، پشتیبانی و بخصوص ارائه نسخه های جدید نرم افزارهای خود مواجه شده است ، که باعث شده تا بسیاری از کاربران استفاده کننده از محصولات این شرکت و حتی خریداران جدید محصولات آنتی ویروس ، تمایل چندانی برای تمدید و خرید محصولات این شرکت نداشته باشند .

شاید بتوان گفت مهمترین مشکل این شرکت ارائه نسخه های جدید محصولات و همچنین محصولات جدید با مشکلات و به قولی باگهای فراوان بود .
این باگها برای هزاران کاربر استفاده کننده از محصولات ضد ویروس خانگی و شرکتی ( تحت شبکه ) این شرکت دردسر ساز شد .
همچنین در یک مورد نیز یک بروزرسانی مشکل دار نیز در این مدت ارائه شد که خوشبختانه تعداد بسیار کمی از کاربران را تحت تاثیر خود قرار داد .
ارائه این نسخه ها به این شکل ضربه بسیار بدی به اعتبار کسپرسکی بود که شاید به این زودی ها قابل جبران و فراموشی نباشد  و نشان دهد که این شرکت تا رسیدن به شرکتهای بزرگ امنیتی راه بسیار طولانی در پیش دارد .

دومین مشکل این شرکت بخصوص در ایران ، راهیابی و ارائه محصولات ضد ویروس شرکتهای بزرگ عرضه کننده آنتی ویروس در دنیا به بازار ایران بود .
آنتی ویروس شرکتهایی مانند ترندماکرو - سیمانتک و وب روت و جی دیتا ، که 3 شرکت اول نام برده شده از لحاظ فروش و اعتبار بین المللی بسیار  بالاتر از کسپرسکی قرار دارند .

نرم افزارهای این شرکتها هم از لحاظ امکانات ( خانگی و تحت شبکه ) و هم کیفیت در مقایسه با محصولات ضد ویروس کسپرسکی از وضعیت بهتری برخوردارند .

در بخش نرم افزارهای شرکتی ( دفاتر کاری کوچک و متوسط ) محصولات شرکتهای جی دیتا - ترندماکرو و سیمانتک - بواسطه قدرت بالای مقابله با تهدیدات و کم بودن مشکلات نرم افزاری ، می روند تا بخش زیادی از بازار را از آن خود کنند و به روند رو به رشد خود نیز ادامه می دهند .

در بخش سازمانها نیز ترندماکرو و جی دیتا تازه واردان این بازار بودند که با قدرت خوبی وارد بازار آنتی ویروسهای تحت شبکه ایران شدند . بخصوص جی دیتا G-Data که بطور رسمی توسط شرکت دورانتاش عرضه می شود .

البته آنتی ویروسهایی مانند آویرا - نود32 و پاندا نیز مانند گذشته ، بخشی از بازار را در اختیار خود دارند ولی از لحاظ امکانات و اعتبار بین المللی تاثیر چندانی بر فروش محصولات شرکت کسپرسکی نداشته اند .

در بحث پشتیبانی نیز ، ارائه نرم افزارهای ضد ویروس با باگ باعث مراجعه هجومی هزاران کاربر استفاده کننده از نرم افزارهای کسپرسکی به بخشهای پشتیبانی و یا نمایندگان کسپرسکی شد که همین موضوع باعث تاخیر در پاسخگویی حتی تیکتهای درج شده در وب سایت کسپرسکی و پنل پشتیبانی مشتریان این شرکت روسی شده است . و در صورتی که شما تیکت پشتیبانی ارسال فرمائید شاید تا چندین هفته به آن پاسخی داده نشود . در صورتی که تیکتهای پشتیبانی شرکتهای دیگر مانند ترندماکرو و سیمانتک و جی دیتا حداکثر ظرف 24 ساعت پاسخ داده می شوند .

و این در حالی است که مدیران هزاران شبکه استفاده کننده از محصولات کسپرسکی بواسطه مشکلات پیش آمده خواب به چشم ندارند و مشغول پاکسازی سیستمها یا بروزرسانی نرم افزارها و برطرف نمون مشکلات پیش آمده هستند .

بروز این مسائل باعث کاهش فروش کسپرسکی شده است که دلایل زیر نیز گواه بر این نکته دارند .

یکی از نشانه های کاهش فروش کسپرسکی ، ارائه 2 دوره تخفیف در کمتر از 6 ماه در سال 1389 می باشد .

در صورتی که کسپرسکی مطابق سالهای قبل حداکثر 1 دوره تخفیف در نظر می گرفت .

از نشانه های دیگر کاهش فروش کسپرسکی ،  ارائه بسته های هدیه به فروشندگان و دیگر مواردی که حاکی از خوب نبودن اوضاع کسب و کار برای توزیع کنندگان کسپرسکی و شرکت کسپرسکی در ایران دارد .

ارائه موبایل سکیوریتی رایگان - ارائه نسخه های بهینه ساز ویندوز Tune up رایگان از دیگر تمهیدات کسپرسکی برای حفظ بازار توسط خود بوده است که آنطور که از گفته های فروشندگان محصولات امنیتی در بازار برداشت می شود ، تاثیر چندانی بر جلب نظر کاربران برای خرید و یا انتخاب مجدد محصولات کسپرسکی نداشته است .

زیرا با یک حساب سر انگشتی محصولات شرکتهای دیگر مانند ترندماکرو - سیمانتک - وب روت و جی دیتا هم از لحاظ کیفیت و هم امکانات ، یک سرو گردن بالاتر از کسپرسکی می باشند و در این موارد مشتریان چندان به دنبال کالاهای هدیه ای نیستند .

ارائه نرم افزارهای امنیتی دیگر شرکتها و تبلیغات هدفمند توسط یکی از نمایندگان با سابقه کسپرسکی که از شرکتهای مطرح و  معتبر توزیع کننده نرم افزارهای امنیتی در ایران نیز می باشد نیز از دیگر دلایل کاهش فروش محصولات شرکت کسپرسکی ( ایران ) بوده است .

عدم تبلیغات مستمر توسط دیگر نماینده بزرگ کسپرسکی یعنی شرکت آواژنگ سیستم که حدود 2 سالی می باشد که متوقف شده نیز از دیگر دلایل کاهش فروش محصولات شرکت کسپرسکی بوده است .

بلاک نمودن هزاران لایسنس ( منطقه ای و حتی غیر منطقه ای ( اصلی و اورجینال ) ) - توزیع هزاران بسته خالی کسپرسکی و یا ارائه بسته های کسپرسکی با لایسنسهای تقلبی و عدم پاسخگویی توزیع کنندگان کسپرسکی در این زمینه از دیگر دلایل عدم اعتماد کاربران به محصولات کسپرسکی می باشد ، که متاسفانه این موارد در مجموع باعث ایجاد خسارت چندین صد میلیون تومانی به کاربران و شرکتهای ( ایرانی ) و همچنین از بین رفتن اعتبار  خرده فروشان محصولات کسپرسکی شده است .

تبلیغات دروغین برخی از وب سایتهای خبری ایرانی نیز در بی اعتبار نمودن شرکت کسپرسکی در ایران بی تاثیر نبوده است .
ادعاهای آنچنانی در مورد محصولات و شرکت کسپرسکی و تبلیغات ضد دیگر آنتی ویروسها نیز باعث شده است در صحت اطلاعات ارائه شده توسط برخی از نمایندگان و توزیع کنندگان دچار تردید شوند .

از ایران بگذریم . در آن طرف دنیا نیز اوضاع چندان بر وفق مراد کسپرسکی نیست .

کسپرسکی از زمان تاسیس تا کنون نتوانسته با هیچ شرکت معتبر عرضه کننده سخت افزار برای توزیع محصولات خود بصورت Trial 30 تا 90 روزه به توافق برسد .

شاید تنها در این مورد از شرکت گیگابایت بتوان نام برد که باز این شرکت قرارداد همکاری با شرکت سیمانتک دارد و کسپرسکی را بعنوان برند دوم بر روی سی دی های خود معرفی می کند .

در حالی که شرکتهایی مانند مک آفی - ترندماکرو - وب روت و بخصوص سیمانتک نه تنها با بزرگترین و قدرتمند ترین شرکتهای سازنده تجهیزات دیجیتالی و کامپیوتر و نوت بوک قراردادهای همکاری نزدیکی دارند بلکه ارتباطات مناسب تر و سازنده تری با شرکتهایی مانند سیسکو سیستمز ، ماکروسافت ، VMware ، Wipro و دیگر شرکتهای مطرح و بزرگ در زمینه IT دارند .

درست است که با وجود حضور قوی شرکتهای معتبر و قدرتمندی در منطقه آمریکای شمالی و اروپا مانند سیمانتک - مک آفی - ترندماکرو و وب روت و حتی AVG ، شانس بسیار کمی برای کسپرسکی باشد (  شرکت کسپرسکی هیچگاه در آمریکای شمالی یک شرکت و برند معتبر و پر فروش نبوده است )  ولی با این اوضاع این شرکت در تلاش برای باز نمودن جای پای خود در بازار آن منطقه ، حتی اقدام به ارائه لایسنسهای رایگان 6 ماهه در بسته بندی های شکیل و بصورت باکس به کاربران نموده است .

همچنین نباید تلاشها و رشد روز افزون شرکتهای دیگر مانند بیت دفندر و پاندا  را نادیده گرفت .

برای مثال در طی این سالها شرکت بیت دفندر بجزء جذب توزیع کنندگان جدید ، توانسته با شرکتهایی مانند جی دیتا و تراست پورت و بول گارد قراردادهای همکاری ببندد و این شرکتها در حال حاضر از موتور ویروس یاب این شرکت در محصولات خود استفاده می کنند .

در حالی که در همین مدت شرکتهای جی دیتا - اف -سکیور و شرکت هندی eScan ای اسکن اقدام به حذف موتور ویروس یاب کسپرسکی از محصولات خود نمودند .

در حال حاضر تنها شرکت اسرائیلی زون آلارم ( چک پوینت ) از موتور ویروس یاب کسپرسکی در محصولات ضد ویروس خود استفاده می نماید .

دیسنا - خبرگزاری امنیت فناوری اطلاعات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد